dimecres, de juny 20, 2007

LLENGÜES I LLENGOTS



Fa pocs dies, una persona va anar al CAP del meu poble, d’urgència, perquè patia un fort dolor. Després d’esperar-se més d’una hora i mitja, envoltat majoritàriament de persones hispanoparlants que ocupaven les butaques d’espera, el va atendre una metgessa que també parlava en un castellà de les Amèriques i que no entenia ni un borrall de català. Així que aquest pacient, mai més ben dit, va haver de canviar la seva llengua per una de forastera, no fos cas que es quedés allà plantat sense remei. Un cop es va haver pujat els pantalons, després de la injecció calmant, no gaire tranquil de consciència, va donar una ullada a la recepta per conèixer el nom d’aquella dona tan poc respectuosa amb la gent del país on viu i treballa. Però, sorpresa: no hi figurava cap nom femení, sinó que portava el mateix nom i número de col·legiat d’un altre metge del CAP, fet que ens va fer sospitar que a més de no tenir ni el nivell A de català no devia tenir ni el títol homologat ni els requisits reglamentaris per poder exercir. Però aquest és un altre tema que ja tocarem un altre dia.
La meva fòbia als metges i hospitals fa que no m’hi acosti gaire sovint, per sort. No m’imagino arribar allà fotuda i que encara em facin parlar per força en la llengua del "Imperio", quina barra! Només de pensar-hi, la indignació que sento és tan forta que se’m regira l’estómac, em puja un fogarada coll amont fins a les galtes, el cor se m’esvera, la suor em regalima cara avall i no trobo aire per respirar, fins que el cap se m’enterbolina. Vaig allà perquè em curin i en puc sortir en cadira de rodes o directament al canyet.
Ben segur que, acostumat a abaixar el cap, hi ha qui dirà: “No passa res, tu saps la seva llengua, ella acaba d’arribar, deixa-li temps...”. Contínuament la mateixa cançó: ells engatussats amb la història de la "madre patria" no necessiten fer cap esforç per què els entenguin i sempre hem de ser els catalans els que hem d’afluixar. Per fer aquesta feina, els seus companys d'aquí han de tenir el nivell C de català, com tants altres treballadors públics i és la cosa més normal del món. Aquesta situació seria impensable en qualsevol país del món. Us imagineu un metge espanyol atenent pacients a la sanitat anglesa sense tenir cap coneixement d’aquesta llegua? O un metge anglès, acabat d'arribar, treballant en un consultori d'Extremadura? Ni en una pel·lícula de riure muda dels anys 20!
Motius com aquests fan que avui, per primera vegada a la meva vida, després de més de quaranta anys de guerra desfermada de fan dels BEATLES contra els Rollings, proclamo una treva indefinida en reconeixement del gest important que han fet els Stones per la nostra llengua quan han parlat en català (encara que només sigui per vendre el seu concert) i espero que serveixin de model a molta gent pel bé del país.

NOTA: Acabo de comprovar a TV3 que han parlat millor que en Montilla, potser més estona i tot, això que tot just comencen...

13 comentaris:

Anònim ha dit...

por la lengua muere el pez, ah!
no!
por la boca!

Anònim ha dit...

Tan democrata que vols semblar que ets, i Dissabte passat em vas decepcionar Xoia. Com a coneguda teva, crec que et vas equivocar xiulant a un dels candidats que varen parlar.

xoia ha dit...

Que jo sàpiga vaig aplaudir el discurs de tots quatre candidats, encara que no fossin el meu.Si tant em coneixes sabries que he heredat el xiulet del meu besavi Peret, que era pastor de cabres, i si hagués xiulat la meitat de l'auditori hauria ensordit de cop.
Em sap greu, però t'han informat malament, que jo no m'he d'amagar de res.

Anònim ha dit...

xoia,no saps el que m'has fet riure.Una abraçada.

Anònim ha dit...

Tots sabem que el CAP de Torroella es una verdadera casa de BARRETS !!!! Mai més ben dit...!!!

Anònim ha dit...

Xoia!!!! M�has deixat bocabadat amb el tema del CAP.Referent a la llengua empreada per la metgessa ja en comen�o a estar fins els mismissims collons de tenir que abaixar el cap sempre els mateixos.M�s, el fet que considero grav�ssim es que la "p�jara" faci receptes amb el N� de col.legiat d,un altre metge.Jo, soc metge,de Torroella,de la �poca que ens ensenyaben en castell� amb religi� i F.E.N. i s� que aquest fet es delictiu i molt greu.Referent al tema del catal� si els "cerebritos" pensan que aix� s�arrecla putejan als nois i noies de batxiller amb una assignatura de catal� impossible penso que estan equivocats.......!!!!!!!!

Anònim ha dit...

Jo als metges els hi demano que em curin,si es en català millor,pero no crec que n'hagim de fer un problema,ja n'hi ha d'altres de més greus.

Anònim ha dit...

Totalment d´acord, pero qui et diu que aquesta "pájara" es realment metge;ja que si es veritat, no consta ni el seu nom ni el nº de colegiat obligatori.Aixó es el que jo dic que es gravíssim.Anan bé a lo millor es veterinaria com Mr Rufí.DR HOUSE.Si parla catalá o arab es igual....!!!

Anònim ha dit...

Xoia !!!! El Beatles no arriban ni a la sola de les sabates de Oh!!!! SES MAJESTATS !!!!! En tot cas per enllustrar-lis les sabates...6O

xoia ha dit...

Que jo sàpiga els metges no curen, ni en català ni en castellà ni en anglès. En tot cas, són els remeis i les medecines que ells recepten que ho fan ( que, per cert, tampoc porten les instruccions en la nostra llengua ) . La feina dels metges és avaluar uns símptomes, fer un diagnòstic i establir un tractament i per poder-ho fer correctament han d'utilitzar el llenguatge. Els pacients catalans no tenim cap obligació de renunciar a la nostra llengua, en canvi, segon la llei, la gent que viu i treballa a Catalunya té l'obligació de conèixer el català, siguin metges o caixeres de supermercat.

Anònim ha dit...

Montserrat, tens un blog molt divertit i a més amb una temàtica ben diversa. I m'agrada molt com escrius. I a més, cosa difícil, em fas riure. I em fas pensar. No sempre estic d'acord amb tu, però de vegades m'ho poses difícil. Mordacitat barrejada amb ironia i bona escriptura fan un bon resultat

Anònim ha dit...

dons mimporta un pitu amb la llengua k em parlin si soc a katalunya tan si em paren en katala kon amb xinu kom amb kastalla jo els parlo amb katala nomes faltaria tindriem k fer kom andora home k si amb 3 messos krek k es no parlen el katala els foten fora.
aixo si k es una bona manera de de portar el pais k no son tontus aixins k aprengueu el katala de una ... vegada

Anònim ha dit...

Perdoneu; però crec que cal fer una serie de puntualitzacions a aquest fet que "expliques". Q les receptes siguin a nom d'una altra metge, és per que el servei d'urgencies és habitual que tingui assignades les receptes a nom d'un sol metge, generalment del director del CAP (motious de gestió i objectius) NI molt menys pq la persona que t'esta atenen No sigui metge!! Si us plau! I que sigui de fora, és un mal endemic de la sanitat catalana, ens haurem d'anar acostumant pq no sembla q tingui gaire solució; però sens dubte sería més greu que no hi hagues ningú per atendrer, q no q sigui de fora, NO TROBES?
Té l'obligació de saber el català, però tb el dret de fer servir tant el català com el castellà... d'això ès diu llibertat i democracia. Del contrari imposicio, exclusió i discriminació... trets caracteristics d'una epoca de l'historia recent del nostre pais, HO RECORDES?

Gracies